Terug naar overzicht
VNO-NCW: langere ingroeiperiode gewenst bij wijziging bijtelling VNO-NCW: langere ingroeiperiode gewenst bij wijziging bijtelling

Blijf op de hoogte

VNO-NCW: langere ingroeiperiode gewenst bij wijziging bijtelling

Het Klimaatakkoord bevat het streven dat uiterlijk 2030 alle nieuwe auto’s emissievrij zijn. Daarom wordt in het wetsvoorstel van de fiscale uitwerking van dit akkoord voorgesteld om de fiscale stimulering van emissievrije auto’s ook na 2020 voort te zetten. VNO-NCW pleit daarbij voor een langere ingroeiperiode als bijtellingstarieven tussentijds wijzigen.

Rond het jaar 2024 wordt een integrale evaluatie uitgevoerd. Aan de hand van de laatste ontwikkelingen binnen de automarkt kan dan worden bepaald welke maatregelen na 2025 nodig en gewenst zijn om het streven naar 100% nul-emissie nieuwverkopen te realiseren.

Naast deze evaluatie wordt er de komende jaren ook steeds jaarlijks getoetst om de ‘hand aan de kraan’ te houden en overstimulering te voorkomen. Het kabinet kan dan ingrijpen als er bijvoorbeeld substantieel meer elektrische auto’s worden verkocht dan voorzien. Als dat leidt tot aanpassing van het bijtellingstarief, wordt dat volgens het wetsvoorstel in de maand september voorafgaand aan het wijzigingsjaar gepubliceerd.

In haar commentaar op de fiscale wetsvoorstellen voor 2020 merkt VNO-NCW op dat die tijdsplanning met publicatie in de maand september werkgevers, investeerders, leasemaatschappijen, dealers en importeurs in de praktijk slechts 3 maanden de tijd geeft. Dat is volgens VNO-NCW onvoldoende om op die aanpassing te anticiperen. Immers, de werkgevers krijgen last van hun met de ondernemingsraad afgestemde mobiliteitsbeleid (verlagen CO2-footprint), investeerders in duurzame assets (waterstof- en snellaadstations) baseren hun beleggingen – net als leasemaatschappijen hun restwaarde en dus de leaseprijs – op de wettelijk vastgestelde fiscaliteit en vanwege de lange levertijden van elektrische auto’s dienen dealers vaak al tot een jaar van te voren hun bestellingen te plaatsen. VNO-NCW kan zich voorstellen dat het kabinet met de hand aan de kraan wenst te stimuleren, maar dit zou er niet moeten leiden dat werkgevers en marktpartijen te laat weten waar ze aan toe zijn. Zij roept de Tweede Kamer daarom op om de markt meer tijd te geven door in september van een bepaald jaar de maatregelen te presenteren die ingaan per 1 januari van jaar dat volgt na ommekomst van een heel eerste jaar. Dat geeft marktpartijen dan zo’n 15 maanden voorbereidingstijd.

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Autoimporteurs: op termijn naar Betalen Naar Gebruik

Autoimporteurs: op termijn naar Betalen Naar Gebruik

Lees meer
Loket nieuwe subsidie voor EV-bestelauto’s open per 15 maart

Loket nieuwe subsidie voor EV-bestelauto’s open per 15 maart

Lees meer
Openbare weg of eigen terrein?

Openbare weg of eigen terrein?

Lees meer
Bestelauto te vies voor bijtelling privégebruik?

Bestelauto te vies voor bijtelling privégebruik?

Lees meer
Versoepeling reiskosten verlengd tot 1 april 2021 en meer vrije ruimte in WKR

Versoepeling reiskosten verlengd tot 1 april 2021 en meer vrije ruimte in WKR

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls