
Brandstofbeleid in Nederland: rode diesel en accijns onder de Loep
In aanloop naar Prinsjesdag, zijn er alvast wat tipjes van de sluier opgelicht op het gebied van brandstof. Aan de ene kant is er goed nieuws te melden wanneer jouw auto rijdt op benzine of diesel, maar werk je in de landbouw-, bouw- of een aanverwante sectoren, dan ziet het er wat minder rooskleurig voor je uit.
Goed nieuws voor automobilisten en bedrijven: de accijnsverlaging blijft bestaan
Het kabinet heeft inmiddels weer besloten de verlaging van de brandstofaccijns te verlengen. Omdat de accijnzen een groot deel van de brandstofprijs bepalen, is dat goed nieuws wanneer jouw auto rijdt op benzine of diesel. De tijdelijke accijnsverlaging zou vorig jaar al vervallen, maar werd op het laatst doorgezet naar eind dit jaar. Zoals het er nu naar uitziet, gaat de brandstofaccijns ook per volgend jaar niet omhoog. Ze blijven daardoor gelijk aan die van 2023, 2024 en 2025 zonder inflatiecorrectie. Het is nog niet bekend hoe het kabinet deze verlenging van de accijnsverlaging gaat financieren.
Rode diesel: de belofte uit het Hoofdlijnenakkoord gaat van tafel
De belofte aan de landbouwsector gaat waarschijnlijk van tafel. Met rode diesel (een dieselsoort met minder accijns) zou de landbouwsector en de bouwsector in de toekomst geld kunnen besparen. Het rijden op gewone diesel kost deze sector - vanwege de hoge accijns - flink meer geld dan het rijden op rode diesel. Hoewel de rode diesel in Nederland enige jaren geleden is afgeschaft, wordt deze goedkope diesel in het buitenland nog volop gebruikt. In het Hoofdlijnenakkoord kwam men deze sectoren tegemoet met het voorstel om de rode diesel per 2027 weer in te voeren. Dat niet elke aankondiging ook waargemaakt kan worden, is bekend. Dit geldt blijkbaar ook voor de aangekondigde rode-diesel-plannen: het laatste nieuws is dat dit plan inmiddels weer van tafel is. Werk je in de landbouw- of bouwsector? Houd de berichtgeving dan goed in de gaten. Wij denken dat de plannen definitief van tafel zijn, maar wellicht heeft een nieuw kabinet weer andere ideeën.
Wat betekent dit in de praktijk?
Ben je ondernemer in de landbouw of bouw? Dan betekenen deze ontwikkelingen een gemengd beeld. Aan de ene kant biedt de verlenging van de accijnsverlaging nog een jaar extra ademruimte bij de brandstofkosten. Aan de andere kant blijft de langverwachte terugkeer van rode diesel uit, wat vooral voor de land- en tuinbouwsector teleurstellend nieuws is.
Werk je niet in de landbouw of bouw? En rijdt jouw auto op diesel of benzine? Dan kun je nog even vooruit met de huidige accijnzen. Het voordeel bedraagt ongeveer 13 cent per liter voor dieselrijders en zo'n 21 cent per liter wanneer jouw auto op benzine rijdt, dus tel uit je winst.
Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.
Contact
Postadres en administratie |
ELBERT fiscaal
Postbus 110 7450 AC HOLTEN |
---|---|
Bezoekadres |
Dorpsstraat 22a 7451 BV HOLTEN (op afspraak) |
info@autoenfiscus.nl | |
0548 - 743 000 |