Terug naar overzicht
Verrassing! In 2026 toch lage bijtelling elektrische auto, youngtimer de klos! Verrassing! In 2026 toch lage bijtelling elektrische auto, youngtimer de klos!

Blijf op de hoogte

Verrassing! In 2026 toch lage bijtelling elektrische auto, youngtimer de klos!

De inkt van ons nieuwsbericht van vorige week was nog niet droog, of de wet is alweer aangepast. Althans, het wetsvoorstel voor de bijtelling van volgend jaar. Tijdens de behandeling van het Belastingplan door de Tweede Kamer eind november, werd onverwacht een voorstel aangenomen om volgend jaar toch een lagere bijtelling in te voeren voor elektrische auto's. De youngtimer gaat hiervoor betalen. Hoe ziet de nieuwe regeling er precies uit?

Wat is er precies aan de hand?

Tot de stemming in de Tweede Kamer was het nog slecht nieuws voor diegene die volgend jaar een nieuwe elektrische auto van de zaak zou krijgen: 2025 was het laatste jaar dat er nog korting op de bijtelling voor deze auto zou zitten, want per 1 januari 2026 zou de bijtelling voor de elektrische auto gelijk zijn aan die van de gewone auto, oftewel 22%. Zie ook het eerdere bericht op onze website. Dat niets veranderlijker kan zijn dan een belastingwet, is maar weer eens gebleken.

Hoe ziet het voorstel eruit?

In het voorstel staat dat je voor een elektrische auto met een datum eerste toelating (DET) van 2026 of 2027 toch nog recht hebt op een korting. Deze korting is 4% in 2026 en 2% in 2027, beide bereken je over de eerste € 30.000 van de catalogusprijs inclusief btw en bpm (hierna: fiscale waarde) van deze auto. Dat is goed nieuws voor iedereen die de komende jaren een elektrische auto van de zaak wil aanschaffen of leasen. Voor sommige autorijders staat er echter ook slecht nieuws in het voorstel: de leeftijdsgrens voor de zogenoemde youngtimerregeling gaat omhoog van 15 jaar naar 16 jaar in 2026 en 25 (!) jaar in 2027.

Hoe werkt dit uit voor een elektrische auto?

Voor een auto met een DET van 2026 is jouw bijtelling dan 60 maanden lang 18% over € 30.000 en daarboven 22%. Heb je straks een auto met een DET van 2027, dan kun je rekenen op 60 maanden lang 20% bijtelling over € 30.000 en 22% over het restant. In 2028 geldt er geen korting meer voor auto's uit dat jaar (tenzij we tegen die tijd weer met een nieuw voorstel worden verrast).

Heb je een elektrische auto uit een eerder jaar en is de periode van 60 maanden voorbij? Dan kun je ook gebruik maken van deze korting. In dat geval heb je alleen in het jaar zelf recht op die korting. Rij je in een elektrische auto van de zaak uit 2018, dan is jouw bijtelling in 2025 17%, in 2026 18%, in 2027 20% (in al die jaren over de eerste € 30.000) en daarna 22% over het volledige bedrag. Hetzelfde geldt natuurlijk voor een auto uit 2016 of eerder of een youngtimer, maar in die gevallen moet je er rekening mee houden dat je de korting aftrekt van de originele bijtelling van respectievelijk 25% en 35%.

Wat zijn de gevolgen voor youngtimers?

Heeft jouw auto de leeftijd van 15 jaar bereikt, dan valt deze voor de bijtelling onder de youngtimerregeling. Voor deze auto's betaal je geen bijtelling over de fiscale waarde, maar over de 'werkelijke waarde', ook wel de waarde in het economisch verkeer genoemd. De bijtelling is bovendien geen 22% of 25%, maar 35%. Volgens het voorstel gaat de leeftijdsgrens omhoog: volgend jaar met 1 jaar naar 16 jaar, maar daarna met maar liefst 9% naar 25 jaar! Of er een overgangsregeling komt voor alle auto's die nu al 15 jaar zijn, is nog niet zeker. Het kan dus zijn dat je voor deze auto's per 1 januari 2026 of 2027 opeens een bijtelling gaat betalen over de waarschijnlijk veel hogere fiscale waarde. Dit betekent dat je in de praktijk fors meer gaat betalen voor het privégebruik van jouw bolide.

Let op!

Hoewel dit voorstel is aangenomen door de Tweede Kamer, is het nog niet 100% zeker dat dit ook echt doorgaat. De Eerste Kamer stemt op 16 december over - onder meer - dit voorstel. Pas als de Eerste Kamer hier akkoord op geeft, weet je waar je precies aan toe bent.

Vorig bericht

Laatste nieuws

Bijtelling in 2026, wat staat ons te wachten?

Bijtelling in 2026, wat staat ons te wachten?

Lees meer
Gratis bij de zaak parkeren tijdens de vakantie? Vergeet het maar!

Gratis bij de zaak parkeren tijdens de vakantie? Vergeet het maar!

Lees meer
Auto & Prinsjesdag

Auto & Prinsjesdag

Lees meer
Brandstofbeleid in Nederland: rode diesel en accijns onder de Loep

Brandstofbeleid in Nederland: rode diesel en accijns onder de Loep

Lees meer
Wegenbelasting (mrb) in beweging: wat brengt de toekomst?

Wegenbelasting (mrb) in beweging: wat brengt de toekomst?

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls