
Auto & Prinsjesdag
Het ene jaar is er meer autobelastingnieuws dan het andere, maar dit jaar mogen we onze handen dichtknijpen: op Prinsjesdag is ontzettend veel autobelastingnieuws gepubliceerd: van de nieuwe pseudo eindheffing, tot het aanpassen van het vrachtwagenvignet, van een belastingvoordeel voor deelfietsen tot - toch nog - een motorrijtuigenbelastingvoordeel voor elektrische auto's en nog veel meer. In dit artikel zetten we een aantal interessante nieuwtjes op een rij. Of al deze maatregelen doorgaan, weten we natuurlijk nog niet zeker: daar moet de Kamer nog over stemmen.
Pseudo-eindheffing werkgever
Niet 52%, maar 12% is het uiteindelijke percentage geworden van de pseudo eindheffing voor fossiele auto's van de zaak. Juich niet te vroeg over de tariefsverlaging, want de eerder voorgestelde 52% zou worden berekend over de bijtelling zelf, maar de uiteindelijke 12% heffing gaat over de catalogusprijs van de auto.
Waar komt deze regeling op neer?
Ben je werkgever en rijden jouw werknemers in een personenauto (maar ook: camper, 9-persoons bus, lijkwagens enzovoorts; de code waar je naar moet kijken is M1), dan ga je per 2027 extra loonbelasting betalen wanneer deze auto's niet 100% elektrisch zijn.
Je betaalt 12% over de catalogusprijs van de auto als die auto nog geen 25 jaar oud is. Is de auto 25 jaar of ouder, dan betaal je 12% over de werkelijke waarde van die auto. Je mag die belasting elke maand afdragen, maar je mag ook wachten tot na afloop van het jaar. Je mag de belasting echter niet verhalen op jouw werknemers. Ben jij geen werkgever maar ben je werknemer? Dan kost het jou dus niets.
Wanneer hoef je niet te betalen?
Als werkgever hoef je deze pseudo-einheffing niet te betalen wanneer de auto's 100% elektrisch zijn, maar je hoeft ook niet te betalen wanneer jouw werknemers niet privé in deze auto's rijden. Bovendien komt er een overgangsregeling. Heb je de auto's al voor 1 januari 2027? Dan val je pas vanaf 17 september 2030 onder deze eindheffing.
Aanpassing motorrijtuigenbelasting/wegenbelasting
Per 1 januari gaat er ook het nodige veranderen op motorrijtuigenbelastinggebied. Het was de bedoeling dat je voor een elektrische auto per 1 januari 75% motorrijtuigenbelasting zou gaan betalen, maar dat wordt nu teruggebracht naar 70%.
Per 2028 wordt een aantal kwarttarieven in de motorrijtuigenbelasting afgeschaft. Het gaat daarbij om het tarief voor vrachtwagens, mobiele werkplaatsen, en het kwarttarief voor bestel- en vrachtwagens die worden gebruikt voor het vervoer van kermis- en circusbenodigdheden.
Voor vrachtwagens wordt bovendien in de toekomst de speciale bedrijfswagenparkregeling afgeschaft. Heb je een vrachtwagen, dan valt de fiscale pijn waarschijnlijk wel mee. Voor vrachtwagens wordt namelijk binnenkort de vrachtwagenheffing ingevoerd. Voor vrachtwagens tot 12 ton geldt een vrijstelling, zodat je voor die categorie geen motorrijtuigenbelasting meer hoeft te betalen. Is jouw vrachtwagen zwaarder? Dan wordt de motorrijtuigenbelasting verlaagd naar het EU-minimumtarief.
Aanpassing bpm
Voor elektrische personenauto's geldt inmiddels een vast bpm-tarief van € 667, maar voor bijzondere elektrische personenauto's (denk aan een camper of aan rolstoelvervoer) en elektrische motorfietsen betaal je een percentage van de netto-catalogusprijs waardoor je in de praktijk vaak flink meer kwijt bent dan € 667. Dit nadeel wordt nu officieel gerepareerd. Met terugwerkende kracht tot 1 januari 2025 geldt ook voor deze elektrische vervoermiddelen een vast tarief. Voor de bijzondere elektrische personenauto wordt dat ook € 667, voor een elektrische motorfiets geldt een tarief van € 200.
Versoepeling rapportageplicht wpm
Heb jij een bedrijf met meer dan 100 werknemers? Dan is de kans groot dat je vanaf 1 juli 2024 bij hebt moeten houden hoe het zit met de persoonsgebonden mobiliteit van jouw werknemers. Hebben ze de zakelijke ritten gereden in de auto (zo ja, op welke brandstof?), met de trein, fiets et cetera. Dit had je dan vervolgens moeten rapporteren bij de RVO. Met de juiste software, schijnt deze rapportage mee te vallen, maar al met al leidt het tot nogal wat administratieve lasten. Om die reden is op Prinsjesdag voorgesteld om de rapportagegrens te verhogen. In de toekomst hoef je dan pas te rapporteren wanneer je meer dan 250 werknemers hebt.s pr
Forse versoepeling bijtelling fiets van de zaak
Heb je een fiets van de zaak, dan zijn er weinig mogelijkheden om onder de bijtelling van 7% uit te komen. Eigenlijk kan dat alleen wanneer het onder meer verboden is de fiets voor woon-werkverkeer te gebruiken. Om het gebruik van de fiets te bevorderen, wordt een aantal uitzonderingen op deze bijtelling toegevoegd. Deze uitzonderingen mag je bovendien met terugwerkende kracht tot de invoering van deze bijtelling (2020) gaan gebruiken. Als dit doorgaat, is er dus geen bijtelling meer voor poolfietsen, deelfietsen, hubfietsen en andere fietsen die 'niet meer dan bijkomstig bij het woon- of verblijfadres worden gestald'. Daarnaast geldt er dan ook geen bijtelling meer voor een fiets die weliswaar iets privé wordt gebruikt, maar niet mee naar huis gaat.
Accijns
De accijnsverlaging op fossiele brandstoffen zou per 1 januari eindigen, maar eerder was al uitgelekt dat deze accijnsverlaging nog een jaar langer blijft gelden.
Conclusie
Op Prinsjesdag was er veel nieuws over de auto en de fiets te melden. In dit bericht hebben wij een groot deel van deze regelingen omschreven. Wij hebben ons uiterste best gedaan om zo volledig en correct mogelijk te zijn. Welke regelingen uiteindelijk uitgevoerd worden, hangt af van de Tweede en Eerste Kamer en van het toekomstige kabinet.
Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.
Contact
Postadres en administratie |
ELBERT fiscaal
Postbus 110 7450 AC HOLTEN |
---|---|
Bezoekadres |
Dorpsstraat 22a 7451 BV HOLTEN (op afspraak) |
info@autoenfiscus.nl | |
0548 - 743 000 |