Terug naar overzicht
Wegenbelasting (mrb) in beweging: wat brengt de toekomst? Wegenbelasting (mrb) in beweging: wat brengt de toekomst?

Blijf op de hoogte

Wegenbelasting (mrb) in beweging: wat brengt de toekomst?

De motorrijtuigenbelasting (mrb, ook wel wegenbelasting of houderschapsbelasting genoemd) staat de komende jaren voor flinke veranderingen. Van aanpassingen aan het tarief voor elektrische auto's tot mogelijke fundamentele wijzigingen in de manier waarop deze berekend wordt. Dan hebben we het nog niet gehad over de invloed van de verkiezingen. Wat staat jou mogelijk te wachten?

2026: het einde van de honeymoon voor de elektrische auto

Vanaf volgend jaar wordt het duurder om elektrisch te rijden. Het huidige mrb-voordeel voor elektrische voertuigen (EV) wordt drastisch afgebouwd. Betaal je voor een EV in 2025 nog 25% van het normale mrb-tarief, per 2026 wordt dit 75%. Het demissionaire kabinet had echter plannen om er de komende jaren 70% van te maken, maar het is nog niet bekend of dit door gaat.

De reden voor de verhoging is dat het EV inmiddels voldoende ingeburgerd. Door het grotere aantal EV's daalt bovendien de opbrengst van de motorrijtuigenbelasting.

Onzekerheid over 2026: politieke chaos raakt ook de MRB

Door de val van het kabinet wordt het spannend of de mrb-tarieven voor 2026 op tijd vastgesteld kunnen worden. We hebben het dan niet alleen over de EV, maar over alle voertuigen. Door de nieuwe verkiezingen op 29 oktober is het nog maar de vraag of de nieuwe tarieven voor de deadline van 14 november bekend zijn. Is dat niet het geval, dan kunnen de automatische incasso's en andere rekeningen niet voor 1 januari aangepast worden, maar lukt dat pas per 1 juli 2026. In de praktijk betekent het dan waarschijnlijk dat je tot 1 juli teveel of te weinig mrb betaalt.

De toekomst: van gewicht naar oppervlakte

Op de langere termijn staat er mogelijk een nog veel grotere verandering voor de deur. Het huidige systeem waarbij de mrb wordt berekend op basis van het gewicht van de auto, staat ter discussie. In plaats daarvan wordt gekeken naar een systeem gebaseerd op het oppervlak van het voertuig. Denk dan aan de afmetingen van de rechthoek tussen de vier wielen van jouw auto.

De redenering achter deze mogelijke wijziging is dat het niet zozeer het gewicht is dat de infrastructuur belast, maar de ruimte die een auto inneemt. Een lange, brede SUV neemt meer wegoppervlak in beslag dan een compacte stadsauto, ongeacht het gewicht.

Dit zou betekenen dat je als van een grote, brede auto's meer gaat betalen, terwijl je er juist op vooruit gaat wanneer je in een smalle, compacte auto rijdt.

Wat betekent dit voor jou?

Ben je van plan om de komende tijd een auto te kopen of te leasen? Houd dan rekening met deze ontwikkelingen:

Voor elektrische rijders: jouw mrb-voordeel wordt kleiner.

Voor 2026: Wacht zo mogelijk even af tot er meer duidelijkheid is over de tarieven voordat je grote beslissingen neemt over de aanschaf of vervanging van jouw auto.

Voor de lange termijn: Houd bij je volgende aankoop rekening met de afmetingen van je auto, en dus niet alleen met het gewicht.

De mrb blijft volop in beweging. Wat vandaag fiscaal interessant is, kan morgen alweer anders zijn. Houd de ontwikkelingen dan ook goed in de gaten!

Vorig bericht

Laatste nieuws

Kun je zakelijk naar de camping rijden?

Kun je zakelijk naar de camping rijden?

Lees meer
Het kabinet is gevallen, wat nu?

Het kabinet is gevallen, wat nu?

Lees meer
Let op: per 2027 extra heffing niet-elektrische auto van de zaak!

Let op: per 2027 extra heffing niet-elektrische auto van de zaak!

Lees meer
Auto- & fietsnieuws uit de Voorjaarsnota

Auto- & fietsnieuws uit de Voorjaarsnota

Lees meer
Hoe ouder, hoe gekker? Hoe zit het met oudere auto's en de bijtelling?

Hoe ouder, hoe gekker? Hoe zit het met oudere auto's en de bijtelling?

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls