Terug naar overzicht
Vanaf 1 september verplichte toepassing WLTP Vanaf 1 september verplichte toepassing WLTP

Blijf op de hoogte

Vanaf 1 september verplichte toepassing WLTP

Vanaf 1 september 2018 wordt de nieuwe WLTP-testmethode van kracht om de CO2-uitstoot voor nieuwe auto’s vast te stellen. De WLTP was weliswaar vorig jaar al ingegaan, maar tot 1 september 2018 alleen voor auto’s met een nieuwe typegoedkeuring.

Bestaande modellen met NEDC-typegoedkeuring hoefden vanaf september vorig jaar nog niet opnieuw te worden getest. Dat is vanaf 1 september 2018 wel het geval. De testmethode wordt dan verplicht voor alle nieuw verkochte modellen met uitzondering van al geproduceerde auto’s die onder een overgangsregeling vallen. Met ingang van 1 september 2019 moeten alle nieuw verkochte voertuigen beschikken over een CO2-waarde vastgesteld conform de WLTP, en vervalt ook de overgangsregeling voor deze voorraadauto’s.

De oude testmethode voor de vaststelling van de CO2-uitstoot (de NEDC testmethode) kende tekortkomingen waardoor de CO2-uitstoot in de praktijk vaak hoger uitkwam dan de in de test gemeten uitstoot. Daarom is een nieuwe testmethode ingevoerd. Dat is de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures, afgekort als WLTP. Deze nieuwe testmethode doet meer recht aan het werkelijke brandstofverbruik dan de oude methode. Dat komt bijvoorbeeld doordat er gewerkt wordt met een test over een langere tijd, meer niet-stadsverkeerritten, een hogere topsnelheid en het mee laten tellen van opties.

Door de invoering van de WLTP moeten ook de autobelastingen aangepast worden die met de CO2-uitstoot samenhangen. Dat betreft vooral de BPM. De op de WLTP gebaseerde BPM-tabel is er echter nog niet. Daarom wordt voorlopig nog de oude BPM-tabel toegepast, waarbij de WLTP-waarde wordt omgerekend naar een waarde volgens de oude systematiek. Deze omrekening leidt in de praktijk echter vaak wel tot een hoger CO2-uitstootgetal dan de oude NEDC-waarde. Aan de nieuwe tabel wordt nog gewerkt. Dit najaar komt TNO met een rapport wat kan dienen als basis voor de nieuwe tabel. De exacte ingangsdatum van die tabel is nog niet bekend. Wij houden u op de hoogte.

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Hoeveel motorrijtuigenbelasting ga ik volgend jaar betalen?

Lees meer
Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Zero emissie zones: steekt de Tweede Kamer een spaak in het wiel?

Lees meer
Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Fiscale subsidie? Vis niet achter het net.

Lees meer
Spraakmakend autonieuws op Prinsjesdag

Spraakmakend autonieuws op Prinsjesdag

Lees meer
Uitgelekt nieuws Prinsjesdag 2024

Uitgelekt nieuws Prinsjesdag 2024

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls