Terug naar overzicht
Update procedure over bijtellingsverschil van 22 en 25 procent Update procedure over bijtellingsverschil van 22 en 25 procent

Blijf op de hoogte

Update procedure over bijtellingsverschil van 22 en 25 procent

Auto’s met een datum eerste toelating vanaf 2017 krijgen standaard te maken met 22% bijtelling. Voor oudere auto’s is dat nog 25%. Over de vraag of dat verschil wel toegestaan is, lopend diverse procedures. Daaronder ook een cassatieberoep van de Vereniging Zakelijke Rijders die hiermee duidelijkheid voor de automobilist wil krijgen.

Rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft het beroep in 2017 afgewezen. De belangrijkste reden voor de rechter was de ruime beoordelingsvrijheid van de wetgever en de overweging dat de wetgever bij de wijziging niet zozeer naar milieumaatregelen heeft gekeken, maar vooral naar een gewijzigd kostenpatroon. Door het zuiniger worden van auto’s, dalen de brandstofverbruikskosten bij een gestegen aanschafprijs. Het percentage bijtelling moest daarom bijgesteld worden. De wijzigingen in Autobrief II per 2017 waren volgens de rechter een logisch aankopingspunt.

Het cassatieberoep van de Vereniging Zakelijke Rijders tegen deze uitspraak ligt inmiddels alweer geruime tijd bij de Hoge Raad. In maart 2018 is in die zaak de Conclusie van de Advocaat-Generaal al verschenen. Die Conclusie is een onpartijdig advies aan de Hoge Raad. De Advocaat-Generaal adviseerde de Hoge Raad het beroep ongegrond te verklaren. Volgens hem valt de overgangsregeling onder de ruime beoordelingsvrijheid van de wetgever.

De Hoge Raad heeft laten weten dat het arrest in deze zaak in het laatste kwartaal van 2018 zou worden gepubliceerd. Dat is echter niet gebeurd. Het arrest van de Hoge Raad wordt nu vrijdag 11 januari 2019 verwacht, zodat de uitkomst meegenomen kan worden in de aangiften inkomstenbelasting over 2018.
Wij houden u op de hoogte.

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Pas een beetje op met de Belastingtelefoon

Pas een beetje op met de Belastingtelefoon

Lees meer
Afschrijving auto, hoe werkt dat eigenlijk?

Afschrijving auto, hoe werkt dat eigenlijk?

Lees meer
Weinig privacy bij de motorrijtuigenbelasting

Weinig privacy bij de motorrijtuigenbelasting

Lees meer
Zero emissie zones nemen toe

Zero emissie zones nemen toe

Lees meer
Kijk uit met een geschorste auto!

Kijk uit met een geschorste auto!

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls