Terug naar overzicht
Nieuwe subsidies voor elektrisch rijden in het Klimaatakkoord Nieuwe subsidies voor elektrisch rijden in het Klimaatakkoord

Blijf op de hoogte

Nieuwe subsidies voor elektrisch rijden in het Klimaatakkoord

De NOS bericht dat de voorstellen die de Mobiliteitstafel zal inbrengen in het Klimaatakkoordoverleg zijn uitgelekt. Uit die stukken, in handen van NOS, wordt gesproken over nieuwe subsidies.

In de voorstellen wordt gekoerst op het jaar 2030. In dat jaar moeten er alleen nog elektrische auto’s verkocht worden en zouden er al 2 miljoen elektrische auto’s op de weg zijn. Ook zijn er dan 1,8 miljoen laadpunten verspreid over het hele land. Door subsidies en belastingmaatregelen moet dat gerealiseerd worden.

In de voorgestelde maatregelen wordt gesproken over belastingvoordelen en subsidies.

De huidige vrijstelling van BPM voor elektrische auto’s blijft doorlopen tot 2025. Daarna geldt alleen de niet van de CO2-uitstoot afhankelijke vaste voet van de BPM. Die bedraagt ongeveer 350 euro.

De MRB-vrijstelling loopt eveneens door tot 2025. Daarna gaan ook elektrische auto’s deze wegenbelasting betalen.

Voor zakelijke auto’s blijft er een verlaagde bijtelling en een aanschafsubsidie die in 2021 begint bij 3430 euro en terugloopt tot 1830 euro in 2024. De zogenoemde milieu-investeringsaftrek (MIA) die bedrijven nu voor elektrische auto’s of laadpunten kunnen aanvragen vervalt dan.

Voor nieuwe elektrische privéauto’s komt er volgens deze voorstellen in 2021 een aanschafsubsidie van 6000 euro, aflopend naar 2200 euro in 2030.
Tweedehands auto’s moeten in Nederland gehouden worden door een subsidie die export voorkomt

Om de voorstellen te financieren wordt de accijns op benzine vanaf 2020 met 1 cent verhoogd, die op diesel in 2020 met 1 cent en in 2023 nogmaals met 1 cent. Verder gaat de motorrijtuigenbelasting voor diesel- en benzineauto’s omhoog. Op termijn zal het hele belastingstelsel voor de autobelastingen moeten worden herzien. Of er dan een zogenoemde kilometerheffing wordt ingevoerd of een andere vorm van rekeningrijden is nog niet duidelijk.

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Ook milieu-investeringsaftrek op laadpaal

Ook milieu-investeringsaftrek op laadpaal

Lees meer
Autoimporteurs: op termijn naar Betalen Naar Gebruik

Autoimporteurs: op termijn naar Betalen Naar Gebruik

Lees meer
Loket nieuwe subsidie voor EV-bestelauto’s open per 15 maart

Loket nieuwe subsidie voor EV-bestelauto’s open per 15 maart

Lees meer
Openbare weg of eigen terrein?

Openbare weg of eigen terrein?

Lees meer
Bestelauto te vies voor bijtelling privégebruik?

Bestelauto te vies voor bijtelling privégebruik?

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls