Terug naar overzicht
Nieuwe BPM-tabel op basis van WLTP komt per 1 juli 2020 Nieuwe BPM-tabel op basis van WLTP komt per 1 juli 2020

Blijf op de hoogte

Nieuwe BPM-tabel op basis van WLTP komt per 1 juli 2020

De BPM, de aanschafbelasting op nieuwe auto’s, wordt bij personenauto’s geheven op basis van de CO2-uitstoot. Voor de bepaling van die uitstoot geldt vanaf 1 september 2019 een nieuwe methode, de zogenaamde WLTP. Vanaf 1 juli 2020 wordt de BPM ook op basis van de WLTP berekend.

De WLTP-testmethode sluit beter aan bij de praktijkomstandigheden dan de verouderde NEDC-testmethode en biedt daarom beter inzicht in het werkelijke brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van personenauto’s. Hoe hoger deze CO2-uitstoot van de auto, hoe hoger de BPM is. Tot nu toe wordt met een omrekenmethodiek nog het oude uitstootcijfer gebruikt voor de BPM. Dat wordt midden volgend jaar veranderd in een rechtstreekse berekening op basis van de WLTP. Daarvoor zal de tabel moeten worden gewijzigd.

Het kabinet heeft TNO gevraagd de gevolgen van de nieuwe WLTP-methode door te rekenen. TNO geeft aan dat de WLTP CO2-uitstoot gemiddeld 10% + 15 g/km hoger is dan de oude NEDC CO2-uitstoot. Deze formule kan volgens TNO worden gebruikt als basis voor een budgettair neutrale omzetting van de CO2-tarieven in de BPM. Wanneer er BPM-tarieven en CO2-schijfgrenzen worden berekend met inachtneming van de veronderstelling dat de WLTP CO2-uitstoot gemiddeld 10% + 15 g/km hoger is dan de NEDC CO2-uitstoot, zullen de gevolgen voor de totale BPM-opbrengst naar verwachting klein zijn. Gemiddeld genomen blijft de BPM dan ongeveer hetzelfde. Dit neemt niet weg dat de BPM-opbrengst hoger of lager kan worden doordat er meer of minder auto’s verkocht gaan worden, of doordat de consumentenvoorkeuren veranderen.

Dat de omgerekende uitstootwaarden die op dit moment voor de BPM-berekening gebruikt worden, op basis van de nieuwe test hoger uitpakken dan de CO2-uitstoot volgens de oude NEDC-test, komt volgens TNO overigens niet door de nieuwe test. TNO verklaart deze stijging door het toegenomen voertuiggewicht en motorvermogen. Voor dieselauto’s lijkt een deel van de verklaring ook te zijn dat autofabrikanten hun dieselmotoren min of meer gelijktijdig met de invoering van de WLTP hebben moeten aanpassen vanwege de aangescherpte Europese milieueisen met metingen op de weg, de zogenaamde RDE-test.

De nieuwe BPM-tabel gaat per 1 juli 2020. De autobranche krijgt daarmee voldoende tijd om de nieuwe BPM-wetgeving te implementeren.

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Autobranche: fiscale duidelijkheid gewenst

Autobranche: fiscale duidelijkheid gewenst

Lees meer
VNO-NCW: langere ingroeiperiode gewenst bij wijziging bijtelling

VNO-NCW: langere ingroeiperiode gewenst bij wijziging bijtelling

Lees meer
Hogere investeringsaftrek door goede timing van investeringen

Hogere investeringsaftrek door goede timing van investeringen

Lees meer
Teveel afwijkingen in rittenregistratie: alsnog bijtelling

Teveel afwijkingen in rittenregistratie: alsnog bijtelling

Lees meer
Prinsjesdag 2019: de plannen voor de automobilist

Prinsjesdag 2019: de plannen voor de automobilist

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

Een ogenblik geduld…

Contact

Postadres en
administratie
AMD automotive fiscalisten B.V.
Postbus 60
8080 AB Elburg
Bezoekadres
Goudplevier 123
8271 GB IJsselmuiden
info@autoenfiscus.nl
0525 - 65 45 90
linkedin mail mobile twitter xls