Terug naar overzicht
Hoge Raad: Verschil in bijtelling 22 versus 25 procent is toegestaan Hoge Raad: Verschil in bijtelling 22 versus 25 procent is toegestaan

Blijf op de hoogte

Hoge Raad: Verschil in bijtelling 22 versus 25 procent is toegestaan

De Hoge Raad heeft op 11 januari 2019 haar lang verwachte arrest gepubliceerd in de spoedprocedure van de Vereniging Zakelijke Rijders tegen de bijtellingswijziging per 2017.

Vanaf 2017 is het standaardbijtellingspercentage verlaagd naar 22%. Echter, auto’s met een Datum Eerste Toelating van uiterlijk 31 december 2016 hielden als uitgangspunt een bijtellingspercentage van 25%.

Rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft het beroep in 2017 afgewezen. De belangrijkste reden voor de rechter was de ruime beoordelingsvrijheid van de wetgever en de overweging dat de wetgever bij de wijziging niet zozeer naar milieumaatregelen heeft gekeken, maar vooral naar een gewijzigd kostenpatroon. Door het zuiniger worden van auto’s, dalen de brandstofverbruikskosten bij een gestegen aanschafprijs. Het percentage bijtelling moest daarom bijgesteld worden. De wijzigingen in Autobrief II per 2017 waren volgens de rechter een logisch aanknopingspunt.

De Hoge Raad heeft dat oordeel van de Rechtbank nu bevestigd. De Hoge Raad zegt hier onder meer over: “Dat de wetgever ten aanzien van de overgang naar het lagere percentage ook een andere keuze had kunnen maken, maakt niet dat de keuze van de wetgever om in de overgangsregeling te bepalen dat het percentage van 25% voor auto’s met een datum eerste toelating van uiterlijk 31 december 2016 gehandhaafd blijft, van redelijke grond is ontbloot” en “De wetgever heeft met het overgangsrecht onder andere onwenselijke effecten willen voorkomen. Gedacht kan worden belastingplichtigen die enige tijd voor de wetswijziging op het punt staan om een nieuw leasecontract af te sluiten. In de wetenschap dat het algemene bijtellingspercentage toch op korte termijn omlaag gaat, zouden zij dan eerder hebben kunnen besluiten om een minder zuinige auto te leasen. Van de keuze van de wetgever om de overgangsregeling in te voeren, kan dan ook niet worden gezegd dat deze van redelijke grond is ontbloot. Van een in de wet opgenomen ongeoorloofde ongelijke behandeling is dan ook geen sprake”.

Gevolg van deze uitspraak is overigens ook dat de bijtelling voor auto’s waarop een korting wegens lage CO2-uitstoot van toepassing was, na afloop van de 60-maandsperiode niet naar 22% maar naar 25% bijtelling gaat. Voor volledig elektrische auto’s betekent dat een bijtelling van 7% i.p.v. 4% over de eerste 50.000 euro catalogusprijs.

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Belastingdienst wijzigt beleid bij meer dan één auto van de zaak

Belastingdienst wijzigt beleid bij meer dan één auto van de zaak

Lees meer
Hogere BPM bij import schade-auto

Hogere BPM bij import schade-auto

Lees meer
Corona-regeling reiskosten verlengd tot 1 juli

Corona-regeling reiskosten verlengd tot 1 juli

Lees meer
Subsidie EV bestelauto's gestart

Subsidie EV bestelauto's gestart

Lees meer
Onderbouwing hogere CO2-uitstoot te mager: naheffingsaanslag BPM vervalt.

Onderbouwing hogere CO2-uitstoot te mager: naheffingsaanslag BPM vervalt.

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls