
Het kabinet is gevallen, wat nu?
Hoewel wij natuurlijk altijd een slag om de arm houden bij het aankondigen van toekomstige belastingwijzigingen, is het door de val van het kabinet natuurlijk nog onzekerder geworden hoe de autobelastingen er in de toekomst uit gaan zien. Maar let op: de nieuwe verkiezingen zijn pas op 29 oktober, dus de belastingplannen voor 2026 worden nog door het demissionaire kabinet afgewerkt. Hieronder zetten wij de door ons verwachte wijzigingen per 2026 en later op een rij:
De bijtelling
In 2025 geldt er nog een korting op de bijtelling voor 100% elektrische auto's (hierna:EV), maar per 1 januari 2026 is het voor nieuwe EV's waarschijnlijk uit met de fiscale pret. Voor een EV-personenauto of EV-bestelauto uit 2026 of later ga je dan waarschijnlijk gewoon 22% bijtelling betalen. Voor auto's uit eerdere jaren kun je nog profiteren van het oude voordeeltarief tot de auto ouder is dan 60 maanden (dit wordt afgerond op hele maanden). Voor auto's die op 1 januari 2026 hun 60 maanden er al op hebben zitten hebben wij slechter nieuws: die vallen terug op de originele bijtelling van 22% (auto's uit 2017 of later) of 25% (auto's uit 2016 of eerder).
Aanpassing bijtelling youngtimer
Zoals je waarschijnlijk wel weet, valt een auto van 15 jaar of ouder qua bijtelling onder de youngtimerregeling: de bijtelling is voor de youngtimer 35% van de werkelijke waarde van die auto. Bij de aankondiging van de 52% eindheffing voor werkgevers (zie ons eerdere nieuwsbericht) is bekend gemaakt dat de youngtimerregeling ook zal worden aangepast. Hoe die aanpassing er uit komt te zien weten wij nog niet, maar mogelijk gaat de leeftijdsgrens van 15 jaar omhoog naar 20 jaar.
Lagere motorrijtuigenbelasting EV-auto
Volgens eerdere berichten zou de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting/houderschapsbelasting) voor de EV-personenauto op 1 januari 2026 omhoog gaan naar 75%. Voor de val van het kabinet is aangekondigd dat dit 70% zou worden. Of deze verlaging nog doorgaat? We denken het wel, maar zekerheid kunnen we natuurlijk niet geven.
Aanpassing CO2-rapportage werkgevers
Als werkgever met 100 of meer werknemers, loop je de kans dat je de CO2-uitstoot van het zakelijke vervoer van jouw werknemers moet bijhouden en rapporteren aan de overheid. Kijk voor meer informatie op deze pagina. Nu blijkt dat dit erg veel administratieve lasten oplevert, bestaat er een kans dat deze regeling versoepeld wordt.
52% Extra eindheffing werkgevers
Volgens de door het oude kabinet ingediende plannen, ga je als werkgever vanaf 2027 een extra belasting van 52% betalen over de bijtelling van jouw werknemers. Deze extra belasting hoef je niet te betalen wanneer jouw werknemer in een EV-auto rijdt. Omdat de partij die deze belastingheffing heeft voorgesteld, nog in het demissionaire kabinet zit, verwachten wij dat deze heffing doorgaat. Zie ook ons eerdere nieuwsbericht over dit onderwerp. Op Prinsjesdag weten wij meer.
Conclusie
Hoewel het natuurlijk koffiedik kijken blijft, hebben wij op dit moment de indruk dat de in dit artikel genoemde wijzigingen doorgaan, ook al is het kabinet gevallen. Houd deze website in de gaten voor het laatste nieuws!
Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.
Contact
Postadres en administratie |
ELBERT fiscaal
Postbus 110 7450 AC HOLTEN |
---|---|
Bezoekadres |
Dorpsstraat 22a 7451 BV HOLTEN (op afspraak) |
info@autoenfiscus.nl | |
0548 - 743 000 |