Terug naar overzicht
Let op: per 2027 extra heffing niet-elektrische auto van de zaak! Let op: per 2027 extra heffing niet-elektrische auto van de zaak!

Blijf op de hoogte

Let op: per 2027 extra heffing niet-elektrische auto van de zaak!

We kunnen niet 100% garanderen dat het doorgaat, maar minister Hermans heeft laten weten dat er in het Belastingplan 2026 een extra heffing komt te staan voor bedrijven die hun personeel in een niet-elektrische auto van de zaak laten rijden. Voor het definitieve wetsvoorstel moeten we dus nog even wachten op Prinsjesdag, maar in dit artikel geven we je alvast een voorproefje van wat je mogelijk te wachten staat.

Wat zijn de plannen?

Volgens de officiële stukken komt er per 2027 een eindheffing van 52% op de bijtelling voor niet elektrische auto's van de zaak. Rijd je zelf in een niet elektrische auto van de zaak, dan heb je er dus weinig last van, maar ben je werkgever en heb je personeel dat in een niet elektrische auto van de zaak rijdt, dan ben je per 2027 fors meer loonbelasting kwijt.

Wat is de reden?

Minister Hermans hoopt dat iedereen elektrisch gaat rijden. Door jou als werkgever extra loonbelasting te laten betalen, hoopt ze jouw als werkgever te stimuleren om jouw personeel in een elektrische auto van de zaak te laten rijden.

Hoe hoog is deze extra belasting?

De eindheffing is 52% over de grondslag van de bijtelling. Om vergissingen uit te sluiten, hebben wij het Ministerie van Financiën gevraagd of deze 52% nu over de catalogusprijs inclusief btw en bpm van de auto moet worden berekend (de grondslag) of over de bijtelling zelf. Daarop kregen wij het antwoord dat de 52% over de bijtelling zelf gaat.

Kortom, rijdt een werknemer in een benzine auto van € 40.000 en is de bijtelling 22%? Dan betaalt de werkgever per 2027 52% over (22% van € 40.000), oftewel € 4.576 aan jaarlijkse eindheffing. Deze auto van de zaak wordt voor de werkgever dus ruim € 381 per maand duurder.

Geldt deze extra belasting voor iedereen?

Nee, je betaalt deze 52% alleen als je werkgever bent. Ben jij zelf een inkomstenbelastingondernemer of zzp'er, dan heb je er voor jouw eigen auto dus geen last van. Maar let op: heb je als inkomstenbelastingondernemer personeel, dan betaal je de eindheffing wel voor de auto's van jouw personeel.

Betaal je als werkgever deze extra belasting altijd?

Nee, zoals bij elke andere belastingheffing, gelden er voor deze eindheffing ook de nodige uitzonderingen. Zo hoef je bijvoorbeeld geen eindheffing te betalen als jouw personeel geen bijtelling heeft. 52% van € 0 is nog steeds € 0 nietwaar?

Let op: gaat de bijtelling omlaag door een eigen bijdrage? Dan bereken je de 52% over de normale bijtelling, dus zonder rekening te houden met de eigen bijdrage.

Geldt dit ook voor het huidige wagenpark?

In het voorstel staat dat deze eindheffing geldt voor auto's die in 2027 ter beschikking worden gesteld aan het personeel. Dit kun je op twee manieren lezen: 1) alleen voor auto's uit 2027 of later, of 2) voor auto's die in 2027 ter beschikking worden gesteld, ongeacht uit welk jaar ze afkomstig zijn. Op onze vraag welke uitleg de juiste is, hebben wij nog geen antwoord ontvangen van het Ministerie. Waarschijnlijk moeten we tot Prinsjesdag wachten tot we hier meer over kunnen zeggen.

Vorig bericht

Laatste nieuws

Auto- & fietsnieuws uit de Voorjaarsnota

Auto- & fietsnieuws uit de Voorjaarsnota

Lees meer
Hoe ouder, hoe gekker? Hoe zit het met oudere auto's en de bijtelling?

Hoe ouder, hoe gekker? Hoe zit het met oudere auto's en de bijtelling?

Lees meer
Belastingdienst akkoord met praktische oplossing laadkosten

Belastingdienst akkoord met praktische oplossing laadkosten

Lees meer
Nieuwe (bijtellings-)ronde, nieuwe kansen!

Nieuwe (bijtellings-)ronde, nieuwe kansen!

Lees meer
Schiet op!! Alleen VANDAAG nog MIA op EV bestelauto's, motoren & speed-pedelecs!

Schiet op!! Alleen VANDAAG nog MIA op EV bestelauto's, motoren & speed-pedelecs!

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls