Terug naar overzicht
Wijzigingen autobelastingen 2022 netjes op een rij Wijzigingen autobelastingen 2022 netjes op een rij

Blijf op de hoogte

Wijzigingen autobelastingen 2022 netjes op een rij

Nu we de champagneglazen weer netjes in de kast hebben gezet, is het tijd om eens na te gaan wat er per 1 januari jl. is gewijzigd op autobelastinggebied. Zo is er bijvoorbeeld een andere bijtelling voor elektrische auto's, is de BPM aangepast en zijn er een paar fiscale subsidies gewijzigd zoals de MIA, de EIA, de SEBA en de SEPP. In dit nieuwsbericht zetten we ze kort voor je op een rij.

Bijtelling 2022

Voor 'gewone' auto's blijft de bijtelling 22%, maar voor elektrische auto's is de bijtelling per 1 januari gewijzigd. Voor een auto van de zaak uit 2022 betaal je nu 60 maanden lang een bijtelling van 16% over 35.000 euro. Is de cataloguswaarde hoger? Dan betaal je over het meerdere 22%. Er geldt een uitzondering voor waterstof en zonnecel auto's.

BPM

De BPM-bedragen (de registratiebelasting die op een nieuwe auto zit) zijn per 1 januari aangepast. Wil je precies weten hoe het per jaar zit? Dan hebben wij een overzicht voor je waarin je niet alleen de tarieven voor dit jaar vindt, maar ook voor alle jaren hiervoor. Om je wat zoekwerk te besparen plaatsen wij hieronder te tabel voor 2022:

De CO2-afhankelijke tarieven voor personenauto’s (andere dan plug-in hybride auto’s) kunnen uit onderstaande tabel worden afgelezen.

Bij een CO2-uitstoot van meer dan

maar niet meer dan

bedraagt de bpm het in kolom III vermelde bedrag, vermeerderd met het in kolom IV vermelde bedrag vermenigvuldigd met het aantal gram/km CO2-uitstoot dat de in kolom I vermelde CO2-uitstoot te boven gaat

I

II

III

IV

0 gram/km

84 gram/km

€ 376

€ 1

84 gram/km

109 gram/km

€ 460

€ 62

109 gram/km

152 gram/km

€ 2.010

€ 137

152 gram/km

168 gram/km

€ 7.901

€ 224

168 gram/km

-

€ 11.485

€ 448

Voor dieselauto’s wordt de uitkomst van de tabel verhoogd met een dieseltoeslag. Deze geldt boven 75 gram/km en kent een tarief van € 86,67 per gram CO2-uitstoot.

Voor plug-in hybride personenauto’s geldt onderstaande tabel:

Bij een CO2-uitstoot van meer dan

maar niet meer dan

bedraagt de bpm het in kolom III vermelde bedrag, vermeerderd met het in kolom IV vermelde bedrag vermenigvuldigd met het aantal gram/km CO2-uitstoot dat de in kolom I vermelde CO2-uitstoot te boven gaat

I

II

III

IV

0 gram/km

34 gram/km

0

€ 24

34 gram/km

60 gram/km

€ 816

€ 84

60 gram/km

-

€ 3.000

€ 202

MIA (milieu-investeringsaftrek) / EIA (energie-investeringsaftrek)

De milieu-investeringsaftrek is dit jaar fors omhooggegaan. In het onderstaande overzicht hebben we een opsomming gemaakt van een aantal auto's waarvoor je deze aftrek kunt aanvragen. Kijk voor de volledige lijst en voorwaarden op de website van RVO.

Omschrijving

Aftrek

Code

Waterstof personenauto

45% MIA en VAMIL over 75%, beide over max. € 75.000

F 3109 (Milieulijst)

Zonnepanelen personenauto

36% MIA over max. € 100.000

D 3111 (Milieulijst)

Elektrische bestelauto, N1 of N2 categorie

45% MIA over investeringsbedrag minus € 11.000

G 3101 (Milieulijst)

Waterstof bestelauto, N1 of N2 categorie

45% MIA over max. € 125.000

G 3104 (Milieulijst

Elektrische taxi < 9 personen

27% MIA over max. € 40.000

D 3105 (Milieulijst)

Elektrische taxi, 9 persoons of rolstoelvervoer

36% MIA over max. € 75.000

G 3106 (Milieulijst)

Waterstoftaxi, 9 persoons of rolstoelvervoer

45% MIA en 75% VAMIL, beide over max. € 125.000

F 3112 (Milieulijst)


Elektrische of waterstofvrachtwagen

45% MIA

G 3116

Lichtgewicht laadbak voor bedrijfswagens tot GVW van 3.500 kg

45,5% EIA

241216 (Energielijst)

Bestelauto met halogeenvrije transportkoeling

36% MIA en VAMIL over 75%, beide over max. € 20.000

A 3191 (Milieulijst)


SEBA / SEPP

Ook de subsidie voor emissieloze bedrijfsauto's (de SEBA) en de subsidie voor het in privé aanschaffen van een elektrische auto (de SEPP) zijn iets aangepast. Zo krijg je als MKB-bedrijf maar liefst 12% subsidie bij aanschaf van een elektrische bestelauto en krijg je als particulier van de overheid een subsidie van 3.350 of 2.000 euro bij aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Natuurlijk zijn hier de nodige voorwaarden en maxima aan verbonden. Bovendien: op = op!

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Belastingaftrek autokosten bij ziekte

Belastingaftrek autokosten bij ziekte

Lees meer
Meer kans op succes in bijtellingszaken?

Meer kans op succes in bijtellingszaken?

Lees meer
Veel personeel? Let op de Normerende regeling werkgebonden personenmobiliteit!

Veel personeel? Let op de Normerende regeling werkgebonden personenmobiliteit!

Lees meer
Nieuwe subsidies elektrische (bestel)auto's bekend!

Nieuwe subsidies elektrische (bestel)auto's bekend!

Lees meer
Nieuw kabinet: reiskostenvergoeding omhoog, grijskentekenregeling verdwijnt!

Nieuw kabinet: reiskostenvergoeding omhoog, grijskentekenregeling verdwijnt!

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls