Terug naar overzicht
Waarom de ene auto soms meer kost dan de andere Waarom de ene auto soms meer kost dan de andere

Blijf op de hoogte

Waarom de ene auto soms meer kost dan de andere

Wanneer je een nieuwe auto koopt, ben je meestal BPM verschuldigd. Deze BPM zit in de verkoopprijs van de auto verwerkt. Het zou echter zo maar kunnen dat je voor twee bijna dezelfde auto's een ander bedrag aan BPM moet betalen. Dit kan natuurlijk een gevolg zijn van de uitvoering van de auto, of een verschil in de CO2-uitstoot tussen beide auto's. Het verschil kan ook zitten in het feit dat de ene auto eerst wat buitenlandse kilometers heeft gemaakt voordat hij in de showroom terechtkomt, terwijl de andere auto al vanaf het eerste begin in Nederland heeft rondgereden. Hoe zit dat nu eigenlijk?

De BPM

De BPM is een registratiebelasting die de importeur voor je betaalt wanneer de auto in Nederland wordt ingeschreven. Die BPM wordt meestal bepaald aan de hand van de CO2-uitstoot van de auto. Gaat het om een nieuwe auto, dan is daarmee de kous wel af. Gaat het om een gebruikte auto, dan is het een heel ander verhaal. Wanneer een auto op het moment van inschrijving/registratie 'gebruikt' is, dan krijgt de importeur namelijk korting op de te betalen BPM.

Wanneer is een auto gebruikt?

Het zal je niet verbazen dat een auto met 20.000 kilometer op de teller als gebruikt wordt gezien, maar waar ligt eigenlijk de grens tussen nieuw en gebruikt? Deze vraag is al heel vaak aan de rechter voorgelegd. Tot midden 2009 was een auto al gebruikt wanneer deze eerder in het buitenland was geregistreerd. Een auto met 10 kilometer op de teller die een dag eerder in Duitsland was geregistreerd, leverde toen al een aardige korting op. Medio 2009 oordeelde onze hoogste rechter, de Hoge Raad, dat dat iets te veel van het goede was: een auto moest ook wel echt op de weg zijn gebruikt om voor deze korting in aanmerking te komen. Tja, hoeveel gebruik is dan genoeg om voor korting in aanmerking te komen? Er zijn rechters die akkoord gaan met 1.000 kilometer, maar er zijn er ook die de lat wat hoger leggen: zo rond de 2.000 kilometer.

Gebruik en schade

Anderhalve week geleden heeft de Hoge Raad de knoop doorgehakt in een zaak waarbij een auto bijna niet in het buitenland gereden had, maar wel beschadigd was. Kun je zo'n auto dan als gebruikt zien of niet? De rechtbank vond van niet, maar in hoger beroep vond het gerechtshof van wel. De Hoge Raad is vrij duidelijk in zijn eindoordeel: het gebruik op de weg geeft de doorslag! In dit geval was de auto al beschadigd voordat deze een kilometer had gereden. Beschadigd en al stond er bij binnenkomst in Nederland nog maar iets meer dan 200 kilometer op de teller. Met andere woorden: het weggebruik in het buitenland stelde volgens de Hoge Raad weinig voor: de auto moet gezien worden als een nieuwe auto.

Vorig bericht

Laatste nieuws

Pas op: buitenlandse auto!

Pas op: buitenlandse auto!

Lees meer
Autodelen, hoe werkt dat?

Autodelen, hoe werkt dat?

Lees meer
Pas een beetje op met de Belastingtelefoon

Pas een beetje op met de Belastingtelefoon

Lees meer
Afschrijving auto, hoe werkt dat eigenlijk?

Afschrijving auto, hoe werkt dat eigenlijk?

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls