Terug naar overzicht
Second opinion: WLTP budgetneutraal in BPM ingevoerd Second opinion: WLTP budgetneutraal in BPM ingevoerd

Blijf op de hoogte

Second opinion: WLTP budgetneutraal in BPM ingevoerd

De BPM wordt per 1 juli budgetneutraal omgezet in een WLTP-tabel. Dat is de conclusie van de second opinion door prof. dr. C. Koopmans van SEO Economisch Onderzoek op verzoek van de Tweede Kamer.

De eerste onderzoeksvraag heeft betrekking op de analyse van TNO dat de teruggerekende NEDC-CO2-uitstoot volgens het rekenmodel CO2mpas gemiddeld hoger is dan de oude NEDC, maar dat die toename vrijwel volledig toe te schrijven is aan veranderde voertuigkenmerken: de WLTP-auto’s zijn gemiddeld zwaarder en krachtiger. Deze conclusie is volgens de second opinion terecht.

Uit de second opinion van professor Koopmans blijkt verder dat de berekeningen en resultaten in de onderzoeksrapporten op een degelijke wijze zijn uitgevoerd en lijken te kloppen. Ook is de bpm-tabel per 1 juli 2020 op een correcte wijze omgezet op zo’n manier dat in zijn totaal bezien budgetneutraliteit is bereikt.

Vervolgens is ook gekeken naar de omzetting voor tien meest verkochte auto’s. Uit de second opinion blijkt dat de bpm voor de tien meest verkochte auto’s met gemiddeld tien procent daalt. Voor de twintig meest verkochte modellen daalt de bpm met gemiddeld zes procent. Voor alle verkochte auto’s samen verandert de totale bpm-opbrengst naar verwachting niet door de omzetting.

Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën concludeert op basis van dit rapport dat er geen reden is om te twijfelen aan de kwaliteit van de door TNO uitgevoerde onderzoeken en de toegepaste ramingen voor de WLTP-implementatie per 1 juli 2020 en concludeert dat de implementatie van de WLTP in de BPM correct is uitgevoerd.

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Investeringsaftrek en auto's: hoe en wat?

Investeringsaftrek en auto's: hoe en wat?

Lees meer
Maar 300 euro bijtelling voor een bestelauto, kan dat?

Maar 300 euro bijtelling voor een bestelauto, kan dat?

Lees meer
Een bestelauto is niet altijd een bestelauto

Een bestelauto is niet altijd een bestelauto

Lees meer
Eigen baas? Soms lagere bijtelling.

Eigen baas? Soms lagere bijtelling.

Lees meer
Autobelastingen op de schop?

Autobelastingen op de schop?

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls