Terug naar overzicht
Rekeningrijden: uitkomsten onderzoek Betalen Naar Gebruik Rekeningrijden: uitkomsten onderzoek Betalen Naar Gebruik

Blijf op de hoogte

Rekeningrijden: uitkomsten onderzoek Betalen Naar Gebruik

De regering is al jaren van plan om rekeningrijden in te voeren. Meer populair noemt men dit tegenwoordig Betalen Naar Gebruik (BNG). Inmiddels is het de bedoeling om dit Betalen Naar Gebruik alleen in te voeren in de motorrijtuigenbelasting. De registratiebelasting BPM en de bijtelling voor de auto van de zaak worden dus niet vervangen. Het is de bedoeling dat het BNG-systeem per 1 januari 2030 wordt ingevoerd voor alle Nederlandse bestel- en personenauto's. Maar hoe komt dat er uit te zien? Onlangs zijn de resultaten van een onderzoek naar het BNG-systeem bekend gemaakt.

Betalen Naar Gebruik

Op dit ogenblik betaal je motorrijtuigenbelasting omdat een auto op jouw naam staat. Lease je de auto, dan berekent de leasemaatschappij de motorrijtuigenbelasting aan jou door. Of je met deze auto rijdt of niet, maakt voor de motorrijtuigenbelasting niet uit. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer je de auto geschorst hebt of wanneer de auto bij de handelsvoorraad hoort.

Bij het betalen naar gebruik, betaal je - de naam zegt het al - alleen voor het gebruik van de auto. Je gaat dan per gereden kilometer een vast bedrag betalen, vermoedelijk rond de 7 cent. Vier keer per jaar reken je dan met de Belastingdienst af op basis van het aantal gereden kilometers maal het bedrag per kilometer. Hartstikke simpel dus. Rijd je veel kilometers, dan betaal je waarschijnlijk meer dan je nu doet. Rijd je weinig, dan ga je erop vooruit. Het maakt niet uit waar je de kilometers rijdt, alle kilometers tellen mee, dus niet alleen de in Nederland gereden kilometers. De regeling kan nadelig voor je zijn als je zelf niet kunt kiezen of je veel of weinig rijdt. Bij buitenlandse ritten kan het nadeel zijn dat je ook buitenlandse tolheffing verschuldigd bent voor dezelfde rit.

Onderzoek

In het onderzoeksrapport worden maar liefst drie hoofdvarianten en zeven subvarianten besproken. Heel in het kort komen deze erop neer dat men van plan is om de kilometerstand van jouw auto te gaan gebruiken om te bepalen hoeveel kilometers met jouw auto worden gereden. In de ene variant gaat met alleen van deze kilometerteller uit en neemt men de eventuele fraudemogelijkheden voor lief. Denk daarbij aan het terugdraaien van de kilometerteller of het inbouwen van kilometerblockers. Wel komt er - net als nu - een controle van de kilometerstand bij aankoop, bij de APK-keuring en bij een eventuele onderhoudsbeurt. Bij een andere variant denkt men eraan om in elke auto een controlekastje in te bouwen dat eventueel weer gecontroleerd wordt door diverse systemen die aan de kant van de weg opgesteld worden. Het nadeel van dit meest uitgebreide systeem zit in de te maken kosten en het mogelijk overtreden van de privacyregels. De andere varianten zitten tussen deze twee hoofdsystemen in. Kortom, het zal een strijd worden tussen 'eenvoudig, goedkoop maar fraudegevoelig' en 'ingewikkeld, duur, maar betrouwbaar'. Volgend jaar (2024) komt men vermoedelijk met een voorstel. Natuurlijk houden we je op de hoogte.

Meer informatie?

Het onderzoek met de bijbehorende bijlagen kun je vinden op de website van de Rijksoverheid.

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Auto & Verkiezingen

Auto & Verkiezingen

Lees meer
Auto & Prinsjesdag

Auto & Prinsjesdag

Lees meer
Privéauto gratis opladen bij de zaak? Vergeet de belasting niet!

Privéauto gratis opladen bij de zaak? Vergeet de belasting niet!

Lees meer
Vakantie-auto? Kijk uit!

Vakantie-auto? Kijk uit!

Lees meer
Op = op! Het laatste nieuws over de MIA, Vamil, EIA, SEBA en SEPP.

Op = op! Het laatste nieuws over de MIA, Vamil, EIA, SEBA en SEPP.

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls