Terug naar overzicht
Nieuw kabinet: reiskostenvergoeding omhoog, grijskentekenregeling verdwijnt! Nieuw kabinet: reiskostenvergoeding omhoog, grijskentekenregeling verdwijnt!

Blijf op de hoogte

Nieuw kabinet: reiskostenvergoeding omhoog, grijskentekenregeling verdwijnt!

Afgelopen woensdag heeft het nieuwe kabinet zijn plannen bekend gemaakt. Deze staan in het nieuwe coalitieakkoord. Hoewel er natuurlijk nog niets zeker is (het zijn per slot van rekening maar plannen) staan er toch wat opmerkelijke zaken in. In onze vorige nieuwsbrief hebben we al aandacht besteed aan de kilometerheffing, het betalen naar gebruik. In deze nieuwsbrief gaan we in op de onbelaste reiskostenvergoeding en de (afschaffing!) van de grijskentekenregeling.

De reiskostenvergoeding

De onbelaste reiskostenvergoeding was een jaar of twintig geleden nog 18 cent per zakelijke kilometer. Jaren geleden is deze al eens opgehoogd naar 19 cent, maar een verdere verhoging zat er niet in. Het nieuwe kabinet is echter van plan deze zogenoemde 'gerichte vrijstelling' te verhogen! We weten nog niet met welk bedrag, dus wat dat betreft is het nog even afwachten. Daarnaast juichen we niet te vroeg, want het is de bedoeling dat deze verhoging pas per 2024 ingaat. Per saldo betekent dit dat jouw baas je in 2024 een hoger belastingvrij bedrag mag geven voor elke zakelijke kilometer die je met jouw eigen auto (of op een andere manier) aflegt. Krijg je meer dan dit vrijgestelde bedrag betaald? Dan hou je daar per 2024 netto meer van over. Goed nieuws dus.

Een hele andere regeling die in het coalitieakkoord wordt besproken, is de zogenoemde grijskentekenregeling. Een belastingvoordeel voor ondernemers die in een bestelauto rijden.

De grijskentekenregeling

De grijskentekenregeling bestaat uit twee delen: een bpm-deel en een deel dat gaat over de motorrijtuigenbelasting.

De grijskentekenregeling komt er op neer dat je als ondernemer geen bpm hoeft te betalen wanneer je een bestelauto koopt. Bovendien krijg je een flinke korting op de motorrijtuigenbelasting. De voorwaarden voor deze regeling zijn best wel simpel: je moet btw-ondernemer zijn en je moet de bestelauto minimaal 10% voor je bedrijf gebruiken.

Hieronder gaan we het over het BPM-deel van de grijskentekenregeling hebben.

Omdat je als ondernemer geen BPM hoeft te betalen, bespaar je maar liefst 37,7% heffing over de cataloguswaarde van jouw bestelauto. Het slechte nieuws is dat je dit voordeel in de toekomst kwijtraakt. Omdat de BPM een aanschafbelasting is, is het niet logisch dat je voor jouw huidige bestelauto alsnog BPM zou moet betalen. Wanneer je in 2024 of later een nieuwe bestelauto koopt loop je hier wel tegenaan. De BPM-vrijstelling wordt volgens de huidige plannen namelijk in drie stappen afgeschaft. De eerste stap per 2024, de tweede stap per 2025 en de derde stap per 2026. Na afschaffing heb je dus geen BPM-voordeel meer. In het coalitieakkoord staat overigens wel een uitzondering voor de elektrische bestelauto.

Let op: dit zijn alleen nog maar plannen. Of en hoe deze doorgaan is dus beslist nog niet zeker.


Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Belastingaftrek autokosten bij ziekte

Belastingaftrek autokosten bij ziekte

Lees meer
Meer kans op succes in bijtellingszaken?

Meer kans op succes in bijtellingszaken?

Lees meer
Veel personeel? Let op de Normerende regeling werkgebonden personenmobiliteit!

Veel personeel? Let op de Normerende regeling werkgebonden personenmobiliteit!

Lees meer
Wijzigingen autobelastingen 2022 netjes op een rij

Wijzigingen autobelastingen 2022 netjes op een rij

Lees meer
Nieuwe subsidies elektrische (bestel)auto's bekend!

Nieuwe subsidies elektrische (bestel)auto's bekend!

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls