Terug naar overzicht
Maar 300 euro bijtelling voor een bestelauto, kan dat? Maar 300 euro bijtelling voor een bestelauto, kan dat?

Blijf op de hoogte

Maar 300 euro bijtelling voor een bestelauto, kan dat?

Wanneer je als ondernemer werknemers in dienst hebt, kun je soms gebruik maken van de 'eindheffing doorlopend afwisselend gebruik bestelauto', ook wel de 300 euro regeling genoemd. Maar wanneer mag je hier eigenlijk gebruik van maken? De precieze voorwaarden zijn lastig te vinden. We zetten ze hieronder kort voor je op een rij.

Hoe werkt deze regeling?

Heb je als ondernemer personeel in dienst dat gebruik maakt van een bestelauto van de zaak? Dan is de kans groot dat je een bijtelling in moet houden op hun salaris. Kun je gebruik maken van de eindheffing doorlopend afwisselend gebruik, dan kun je de belastingheffing voor eigen rekening nemen door 300 euro per jaar af te dragen aan de Belastingdienst. Deze 300 euro bereken je per bestelauto, dus niet per personeelslid.

Mag je dan wel privé in deze bestelauto rijden?

Jazeker! Deze eindheffing pas je namelijk toe als de bestelauto al onder de bijtelling valt. Geldt er geen bijtelling, dan heeft het ook weinig zin om deze af te kopen. In de praktijk gebruiken ondernemers deze regeling echter ook als er niet privé wordt gereden, dit om een discussie over de bijtelling te voorkomen.

Wat zijn de eisen?

1. Bestelauto en personeel

Allereerst moet het natuurlijk gaan om een bestelauto, deze regeling geldt dus niet voor een personenauto. Daarnaast moet je personeel in dienst hebben. Dit is namelijk een regeling uit de loonbelasting en loonbelasting betaal je - uitzondering daargelaten - alleen voor je personeel. Ben jij in dienst van je eigen bv? Dan val je ook onder de loonbelasting. Een verdere eis is dat je meer personeel moet hebben dan bestelauto's.

2. Doorlopend afwisselend gebruik

Het personeel moet de bestelauto doorlopend afwisselend gebruiken. Je hoeft daarbij niet voortdurend per dag te wisselen van bestelauto, maar het is ook weer niet de bedoeling dat iemand maandenlang in zijn eentje gebruik maakt van die bestelauto. Je kunt het jezelf makkelijker maken door bij te laten houden wie wanneer in de bestelauto heeft gereden. Het doorlopend afwisselend gebruik moet bovendien door de bedrijfsvoering komen. Kortom, het moet dus logisch zijn dat dan de ene collega en dan de andere collega de bestelauto pakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bezorgen van bestellingen of aan een bedrijf dat servicediensten verricht.

3. Niet toerekenbaar privégebruik

Deze eis komt er grofweg op neer dat je als baas niet precies moet weten wie wanneer en hoeveel privé rijdt in de bestelauto. Je mag dus wel weten wie er in de bestelauto heeft gereden, maar niet wat ze er privé mee gedaan hebben. Dat een collega de bestelauto na afloop van het werk eens mee naar huis neemt is overigens prima, zolang het maar niet steeds dezelfde collega is. Deze eindheffing is namelijk bedoeld voor ondernemers voor wie het te lastig is om alle privéritten goed bij te houden. Zit er in de bestelauto een blackboxsysteem, dan kun je deze regeling dus meestal wel vergeten.

Attentie!

Tot slot nog even een tip: deze regeling geldt voor de loonbelasting, niet voor andere belastingen. Dat je maar 300 euro aan loonbelasting hoeft te betalen voor deze bestelauto, wil dus niet zeggen dat je ook een laag bedrag aan omzetbelasting hoeft af te dragen. Dit was vroeger wel zo, maar deze koppeling tussen de omzetbelasting en de loonbelasting is al in 2011 afgeschaft.




Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Representatiekosten? Drie jaar bijtelling privégebruik auto!

Representatiekosten? Drie jaar bijtelling privégebruik auto!

Lees meer
Laat geen MRB-korting liggen!

Laat geen MRB-korting liggen!

Lees meer
Tenaamstelling leasecontract van belang voor de bijtelling

Tenaamstelling leasecontract van belang voor de bijtelling

Lees meer
Het laatste nieuws: reiskostenregeling verlengd, BIK afgeschaft!

Het laatste nieuws: reiskostenregeling verlengd, BIK afgeschaft!

Lees meer
Grijp je kans! € 2.000 subsidie op tweedehands EV.

Grijp je kans! € 2.000 subsidie op tweedehands EV.

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls