Terug naar overzicht
Geld besparen met een evenwichtig wagenpark Geld besparen met een evenwichtig wagenpark

Blijf op de hoogte

Geld besparen met een evenwichtig wagenpark

Staan er bij jouw bedrijf veel werknemers op de loonlijst? Houd dan even het wetsvoorstel 'normerende regeling werkgebonden personenmobiliteit' in de gaten. Mocht deze wet volgens plan per 1 januari 2022 worden ingevoerd, dan betekent dit dat de werkgever een boete kan krijgen wanneer zijn wagenpark niet aan de eisen voldoet. Door er nu alvast rekening mee te houden, kun je in de toekomst dus aardig wat geld besparen.

Wat houdt het wetsvoorstel in?

Volgens dit wetsvoorstel moet een werkgever met 100 fte of meer ervoor zorgen dat de CO2-uitstoot van de zakelijke kilometers van het bedrijf onder een bepaalde grens blijft. Waarschijnlijk wordt deze grens 96 gram CO2 per kilometer. De werkgever krijgt tot 1 januari 2026 de tijd om hieraan te werken. Daarna worden de grenzen waarschijnlijk verder verlaagd. Het is mogelijk dat deze grens ook gaat gelden voor de woon-werkkilometers en/of voor bedrijven met minder dan 100 fte.

De werkgever moet - als alles doorgaat - goed gaan bijhouden (en vastleggen) met welk voertuig de kilometers worden gereden. Kortom, administratief is er flink wat werk aan de winkel.

Hoe kan ik mij hierop voorbereiden?

Ook in dit soort zaken is een goede voorbereiding natuurlijk het halve werk. Licht bijvoorbeeld het huidige wagenpark eens door, inclusief het eigen vervoer van de collega's. Oudere auto's hebben bijvoorbeeld vaak een hogere uitstootgrens dan de nieuwere exemplaren. Laat je bij aankoop of lease goed adviseren over de diverse mogelijkheden op dit gebied. Mogelijk kun je met de vernieuwing van het wagenpark een aardige cent besparen.

Gaat dit echt door?

Zoals bij elke belastingmaatregel, kun je dat nooit 100% zeker zeggen. Het wetsvoorstel ligt nu nog 'ter consultatie', wat betekent dat iedereen die dat wil zijn zegje hierover mag doen, ook jij. Je kunt hiervoor terecht op de website voor internetconsultatie. Pas na die consultatieperiode gaat men definitief aan de slag met het wetsvoorstel. Dat voorstel moet bovendien nog goedgekeurd worden door de Tweede en Eerste Kamer. Wij verwachten meer nieuws rond Prinsjesdag in september.

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Bijtelling & vakantie

Bijtelling & vakantie

Lees meer
Aanpassing bijtelling 2022?

Aanpassing bijtelling 2022?

Lees meer
Maxi voordeel voor een taxi?

Maxi voordeel voor een taxi?

Lees meer
Belastingkorting bij schade soms te mooi om waar te zijn

Belastingkorting bij schade soms te mooi om waar te zijn

Lees meer
Representatiekosten? Drie jaar bijtelling priv├ęgebruik auto!

Representatiekosten? Drie jaar bijtelling priv├ęgebruik auto!

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…
linkedin mail mobile twitter xls