Terug naar overzicht
Concept van het Klimaatakkoord gepresenteerd Concept van het Klimaatakkoord gepresenteerd

Blijf op de hoogte

Concept van het Klimaatakkoord gepresenteerd

Het Klimaatberaad heeft op 21 december 2018 het ontwerp van het Klimaatakkoord gepresenteerd. Daarmee ligt er een omvangrijk samenhangend pakket waarmee Nederland in 2030 de uitstoot van CO2 met ten minste 49 procent kan terugdringen.

Voor de mobiliteit is vooral de uitwerking van de afspraak uit het regeerakkoord over 100% nulemissie nieuwverkopen van auto’s vanaf 2030 belangrijk.

Als een nulemissieauto straks “het nieuwe normaal” is, moet er ook gekeken worden naar uitfasering van de fiscale stimulering van elektrische auto’s. In 2019 wordt er een verkenning uitgevoerd die breed kijkt hoe de autobelastingen op termijn anders vormgegeven kunnen worden.

Opvallende aspecten in het onderdeel Mobiliteit van het ontwerp van het Klimaatakkoord zijn:

– Vrijstelling van BPM voor nulemissieauto’s tot en met 2024. Vanaf 2025 wordt de BPM op deze auto’s dan een vast bedrag van 350 euro.

– Vrijstelling van (het rijksgedeelte van) de motorrijtuigenbelasting voor nulemissieauto’s tot 2025, gevolgd door een oplopend percentage (tot 45% van het normale tarief in 2030).

– Een aanschafsubsidie voor particuliere rijders van een emissieloze auto: Beginnend met 6.000 euro in 2021, dalend naar 2.200 euro in 2030.

– Een bijtelling voor privégebruik van een nulemmissieauto van 8% (over een catalogusprijs van maximaal € 50.000) in 2021 en 2022, 10% vanaf 2023 en 2024 en dan doorstijgend naar 20% in 2030.

– Uitstel van invoering van een aftopping van het bijtellingsvoordeel tot een catalogusprijs van € 50.000 voor waterstof- en zonnecelauto’s tot na 2024.

– Dekking van de stimuleringsmaatregelen door invoering van een innovatietoeslag op alle auto’s (inclusief emissieloze auto’s) van 25 euro per jaar naast een eenmalige innovatietoeslag bij aanschaf van een niet-emissieloze auto (tussen € 87,50 en € 350) en verhoging van de brandstofaccijnzen met 1 cent voor benzine en diesel vanaf 2020 en voor diesel met 1 cent per 2023. Ook zal de MRB voor benzine- en diesel(bestel)auto’s stijgen.

– Het bijzondere BPM-tarief voor plug-in hybrides zal vervallen.

De komende maanden rekent het Planbureau voor de Leefomgeving de afspraken door. Wij houden u op de hoogte.

Vorig bericht Volgend bericht

Laatste nieuws

Tweede Kamer neemt fiscaal pakket Belastingplan 2020 en Klimaatakkoord aan

Tweede Kamer neemt fiscaal pakket Belastingplan 2020 en Klimaatakkoord aan

Lees meer
Bij huis parkeren met groene platen niet toegestaan

Bij huis parkeren met groene platen niet toegestaan

Lees meer
Kamerbehandeling BPM-aanpassing door WLTP leidt nog niet tot wijzigingen

Kamerbehandeling BPM-aanpassing door WLTP leidt nog niet tot wijzigingen

Lees meer
Bijtellingsuitzondering of toch bijtellen?

Bijtellingsuitzondering of toch bijtellen?

Lees meer
Autobranche: fiscale duidelijkheid gewenst

Autobranche: fiscale duidelijkheid gewenst

Lees meer

Ik heb een vraag. Bel of mail mij terug.

Een ogenblik geduld…

Contact

Postadres en
administratie
AMD automotive fiscalisten B.V.
Postbus 60
8080 AB Elburg
Bezoekadres
Goudplevier 123
8271 GB IJsselmuiden
info@autoenfiscus.nl
0525 - 65 45 90
linkedin mail mobile twitter xls