16 september 2014 4 files 0 flitsers
AMD - Automotive Fiscalisten
U bevindt zich hier: Home » Nieuwsarchief 2011 » Bovag en RAI geven input voor kabinetsplannen autobelastingen
Bookmark and Share

Bovag en RAI geven input voor kabinetsplannen autobelastingen

Bovag en RAI hebben deze week hun visie op de toekomst van de autobelastingen gepresenteerd aan staatssecretaris van Financiën Frans Weekers. Deze visie kan dienen als input voor de brief die de staatssecretaris in juni aan de Tweede Kamer zal zenden. Daarin gaat hij in op de toekomst van de autobelastingen. Centraal daarbij staat de vraag welke aanpassingen er zullen plaatsvinden in de CO2-grenswaarden van de 14%- en 20%-bijtellingscategorieën, van het MRB-nihiltarief en van de BPM-vrijstelling voor zeer zuinige auto’s.

BOVAG en RAI erkennen dat het huidige beleid met zijn belastingvoordelen voor schone en zuinige auto’s opnieuw moet worden bekeken, zeker nu al meer dan 30 procent van de nieuwverkoop hiervan profiteert. Daarbij moet de overheid volgens beide organisaties zijn belofte nakomen richting de automobilist en bestaande gevallen dus ontzien: “Wat BOVAG en RAI betreft wordt de MRB-vrijstelling daarom pas in 2014 afgeschaft. Ook moet er opnieuw worden gekeken naar de belastingen op brandstoffen, zeker nu er nieuwe technieken en brandstoffen op de markt komen. Niet de technieken, maar de energie- en milieuprestaties moeten leidend zijn voor de hoogte van de belastingen. BOVAG en RAI kunnen zich wel vinden in tijdelijke stimulering van nieuwe technieken om marktintroductie te helpen en te versnellen. Daarnaast kunnen de bijtellingcategorieën fijnmaziger worden vormgegeven zodat ook daar eerlijker stimulansen van uitgaan om te kiezen voor (zeer) zuinige auto’s”.

Het tijdschrift Autoweek publiceerde deze week een interview met staatssecretaris Weekers. Daarin bevestigt de staatssecretaris dat een belastingverhoging op de auto uitgesloten is: “Het afschaffen van de BPM zit er niet in, maar belastingverhoging om gaten op te vullen is niet aan de orde. Het is voor mij principieel onacceptabel dat de auto gebruikt wordt als melkkoe, verklaart Weekers”. Ook bevestigde Weekers opnieuw dat de MRB-vrijstelling volgens de huidige regels en CO2-grenzen blijft bestaan tot 2013.